-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:513 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

از ديدگاه اسلام، تعيين رئيس نظام اجرائي حكومت اسلامي چگونه است؟

آنچه در زندگي پيغمبر اكرم(ص) ديده ميشود اين است كه اين انتخاب از طريق نصب الهي صورت گرفته و گاه از طريق شخص پيامبر (ص).



نصب پيامبر اسلام(ص) براي اين منصب از سوي خداوند روشن است و آياتي مانند آيات زير شاهد بر آن است



1ـ «اَلنَّبِيُّ اَوْلي بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ اَنْفُسِِهِمْ» احزاب/6



[پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است.]



2ـ «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اَطيعُوا اللهَ وَ اَطيعُوا الرَّسُولَ وَ اُوْلِي الاَمْرِ مِنْكُمْ» نساء/59



[اي كساني كه ايمان آوردهايد اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيامبر(ص) و اولوالامر را.]



3ـ «فَلا وَ رَبَّكَ لا يُؤْمَِنُوَن حَتَّي يُحَكَّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في اَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً» نساء/65 [به پرودگارت سوگند كه آنها ايمان نخواهند آورد مگر اينكه تو را در اختلافات خود به داوري بطلبند و سپس در داوري تو در دل خود احساس ناراحتي نكنند و كاملاً تسليم باشند.]



4ـ «فَلْيَحْذَرِ الَّذينَ يُخالِفُوْنَ عَنْ اَمْرِهِ اَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَة اَوْ يُصيبَهُمْ عَذاب اَليم» نور/63



[آنها كه فرمان او(پيامبر اسلام) را مخالفت ميكنند بايد بترسند از اينكه فتنهاي دامنشان را بگيرد، يا عذابي دردناك به آنها برسد.]



ناگفته پيداست كه اطاعت مطلق، آن گونه كه در آيات فوق آمده است، با نصب او براي زمامداري جامعة اسلامي ملازمت دارد.



در مورد پيشوايان معصوم و ائمّة هدي(ع) نيز اعتقاد ما بر اين است كه آنها نيز از سوي خداوند و به وسيلة پيامبر اسلام(ص) منصوب و برگزيده شدهاند، آيات سورة مائده «يا اَيُّهَا الرَّسُول بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ… .» مائده/67 كه در مورد داستان غدير نازل شده و روايات متعدّدي كه از طرق تمام فرق اسلامي در موارد و مواضع مختلف، دربارة نصب علي(ع) به خلافت و جانشيني آن حضرت نازل شده و نيز رواياتي كه از پيغمبر اكرم(ص) دربارة پيشوايان و خلفاي دوازده گانة او و رواياتي كه از ائمّة معصومين ـ عليهم السلام ـ (هر امام دربارة امام بعد) وارد شده همه گواه اين مدعاست و نيازي به تكرار آنها در اينجا نميبينيم.



اين در مورد پيغمبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) است، و امّا در مورد كساني كه در مراحل بعد قرار گرفتهاند، اين نصب و انتصاب ممكن است از سوي وليّ فقيه و مجتهد جامع الشرايط صورت گيرد، چرا كه مطابق بحث «ولايت فقيه» جانشين امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ فقهاي صالح و واجد شرايطند، ولي حاكم شرع و فقيه جامع الشرايط موظف است در تمام مسائل اجتماعي و سياسي مربوط به ملّت اسلام مصلحت آنها را در نظر بگيرد و بدون شك مصلحت آنها چنين ايجاب ميكند كه مسئولان بالاي نظام اجرائي، با مشورت و مشاركت مردم انتخاب شوند تا همكاري صميمانهتري در ميان آنها باشد و اين نميشود مگر اينكه مردم در انتخاب آنها به نحوي، خواه به طور مستقيم يا غير مستقيم، دخالت داشته باشند، به ويژه در عصر و زمان ما كه فرهنگ عمومي حاكم بر جوامع انساني، فرهنگ مشاركت عمومي در امر حكومت است.



سپس نوبت به تنفيذ حكم او از طرف فقيه جامع الشرايط ميرسد، تا سلسلة مراتب به پيامبر(ص) و امام معصوم(ع) و منصوبان الهي و در واقع به رضا و اذن پروردگار منتهي شود.



و بي شك تنفيذ حاكميّت چنين كسي كه پايگاه مردمي محكمتري دارد و اكثريّت آراء نشان ميدهد كه از حمايت وسيعتري از سوي مردم برخوردار است به صلاح و غبطه مردم است و وليّ فقيه كه موظّف به رعايت مصالح جامعه است از تنفيذ حكم چنين كسي سرباز نخواهد زد.



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




پيام قرآن ج 10


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.